Produk Emas

Selasa, 25 Disember 2012

Kenapa Harga Emas Mesti Meningkat Naik Lagi?




By Adrian Ash
Translated by: Shamsuddin Bin Mat Isa

http://www.bullionstreet.com/news/why-gold-must-go-higher/3624

Why Gold must go higher

 
Pasaran dibuat daripada pendapat, dan kualiti pendapat adalah berbeza. Terdapat pendapat yang lebih baik daripada pendapat yang lain.

Terdapat banyak pendapat mengenai emas. Dan sekarang pendapat-pendapat ini jelas berada dan membuat pasaran. Pendapat-pendapat ini bukanlah hanya cara anda akan berfikir.

"Terdapat terlalu banyak pemain, termasuk saya," amaran legenda dana lindung nilai (hedge-fund) dan komoditi, Jim Rogers kepada CNBC semalam. Beliau menasihatkan pelabur berhati-hati jika membeli emas pada penurunan ini. Nasihat beliau ini tidak seperti nasihat kebanyakan orang.

Swiss bank UBS minggu lepas telah membuat ramalan 2013 untuk emas berada pada purata $ 1900 per auns - satu peningkatan sebanyak 14% daripada purata yang 2012 setakat ini. Manakala rakan-rakan di pasaran London-Barclays kini melihat emas purata $ 1815 tahun depan, satu pengurangan ramalan 2013 sebelumnya.

Bank pelaburan Morgan Stanley mengambil "pandangan bullish", seperti juga Bank of America. Ia berpendapat emas akan purata $ 2,000 tahun depan, meningkat kepada $ 2,400 pada tahun 2014. Manakala Ekonomi Capital (yang mempunyai pendapat mengenai apa-apa dan segala-galanya meramalkan kemuncak $ 2.200 pada akhir 2013, kira-kira 10% melebihi angka pengiraan mereka sebelum ini.

Jangan sekali-kali berfikiran bahawa 2013 digunakan untuk $ 2,500 setiap auns untuk perundingan yang berpangkalan di London. Itu adalah kembali pada tahun 2011. Dan seperti kebanyakan ramalan kenaikan harga emas  sekarang, Modal Ekonomi menganggap rawatan emas di bawah peraturan perbankan dunia - aka, Basel III - boleh "menyediakan mengangkat penting psikologi kepada pasaran."

Betulkah? "Pengawal selia kewangan Eropah kelihatan semakin bersedia untuk mengiktiraf emas sebagai aset cecair yang berkualiti tinggi," jelas Julian Jessop, ketua penyelidikan komoditi. Beliau menunjukkan bahawa banyak dibincangkan - tetapi sedikit pemahaman - perubahan dalam peraturan perbankan.

"Semua perkara-perkara yang lain adalah berkemungkinan  akan turut mengikuti trend emas. Peningkatan permintaan untuk emas akan berhadapan dengan keperluan memenuhi kecairan yang sukar. Kemudian mereka boleh pergi ke beberapa cara ke arah mengurangkan apa yang mungkin sebaliknya telah menjadi risiko yang besar apabila akhirnya pihak berkuasa mengambil kecairan  luar biasa yang mereka telah berikan kepada sistem perbankan "

Anda boleh mencari pendapat yang sama - hanya dengan pemahaman kurang, subtlety atau caveating - cukup banyak di internet. Berhati-hati apa-apa "juruanalisis" yang mengatakan emas adalah kira-kira untuk menjadi "Tahap 1" aset (yang merujuk kepada rizab modal, tidak kecairan). Juga berhati-hati jika mereka mendakwa ia adalah kira-kira untuk berlaku, seperti segera, bermula pada Hari Tahun Baru!

Kerana kebanyakan dunia maju berjuang untuk pelaksanaan Basel II - set terakhir prinsip yang dipersetujui. Meletakkan Basel III ke tempatnya menjelang 2013. Kini "cita-cita" kebanyakan pengawal selia nasional telah ditangguhkan dan ditangguhkan kepada never-never. Dan status baru emas di bawah kaedah-kaedah tersebut masih sangat jauh daripada pasti. Ia mungkin boleh bernilai 50% harganya apabila pengawal selia ( regulators) mengira sehingga rizab cair yang mampu dipegang oleh pihak bank. Atau lagi mungkin akan dibawa pada 100% daripada harga pasaran, menyebabkan sakit kepala untuk pihak bank (beancounters) kerana harga bergerak ke atas (atau ke bawah - shhhh!) setiap minit.

Namun, penilaian semula emas sebagai "aset cecair yang berkualiti tinggi" akan menandakan satu langkah penting selepas 12 tahun kenaikan harga tahunan. Ia akan menandakan emas sebagai "penggunaan yang semakin meningkat sebagai cagaran", kata Capital Economics. Itu akan menandakan peringkat baru dalam pengembalian emas ke dalam sistem perbankan emas dari dibenci, di bawah harga dan relik yang un-holdable. Tidak dibezakan lagi, mungkin pulangan emas sebagai aset boleh dilabur untuk rakyat Amerika Syarikat pada tahun 1975 Hari Tahun Baru.

Selama lebih daripada tiga dekad bulion emas telah menyalahi undang-undang untuk memiliki di Amerika Syarikat. Perintah eksekutif Gerald Ford untuk menghapuskan blok yang jelas membantu merancakkan pasaran sehingga meningkat sepanjang tahun 1970 sehingga1980. Pelabur-pelabur AS sudah terlepas keuntungan lima kali ganda. Akhirnya, sekarang pasaran simpanan terkaya di dunia boleh mengambil bahagian dalam pasaran inflasi didorong peningkatan emas!

"Emas meningkat 600% pada tahun 1970-an," kata Jim Rogers pada tahun 2007. "Kemudian emas menurun hampir setiap bulan selama dua tahun. Kebanyakan orang berputus asa."

Anda tidak boleh menyalahkan pelabur yang berhenti pasaran emas antara 1975 dan 1977. Harga emas jatuh hampir separuh dalam tempoh tersebut. Tetapi itu adalah hanya "apa yang berlaku dalam pasaran yang menggila ( bull market)," kata Rogers. Dan di antara tahun 1977 dan 1980, "emas naik lagi 850%."

Seterusnya kita lihat pada  tahun 2012, dan "Emas membuat pembetulan (correction)," kata Jim Rogers malam tadi. "Ia membetulkan untuk 15-16 bulan sekarang, pada pandangan saya adalah normal. Dan emas mungkin akan membuat pembetulan yang berterusan untuk beberapa lama lagi."



Tiada ulasan:

Catat Ulasan